Felgi i opony – jak utrzymać ich dobrą kondycję?
2023-01-27
Stan kół samochodu to jedna z najważniejszych rzeczy, które stanowią o naszym bezpieczeństwie w podróży. Oprócz koniecznych wymian i konserwacji, warto też skupić się na stronie wizualnej – dekielki do felg BMW, Audi czy Mercedesa nie zdadzą się na wiele, gdy będziemy mieć do czynienia z łysymi oponami i porysowanymi kołpakami.
Wyróżniamy trzy typy opon samochodowych: letnie, zimowe i całoroczne. Te ostatnie są najmniej polecane, z racji dość drastycznych zmian jakie panują na polskich drogach między najgorętszymi, a najzimniejszymi miesiącami. Kluczowa więc jest regularna wymiana wiosną i jesienią, najlepiej nie w ostatniej chwili - jeśli na opony zimowe będziemy czekać do pierwszego śniegu, możemy liczyć się – w najlepszym przypadku – z kilkugodzinną kolejką do wulkanizatora.
Oprócz dostosowania ogumienia do warunków atmosferycznych, powinniśmy też regularnie (średnio raz w miesiącu) sprawdzać ciśnienie w oponach. Niedostatecznie napompowane koła tracą przyczepność, a co za tym idzie jazda na nich stwarza zagrożenie na drodze. Innym elementem, który powinniśmy kontrolować jest głębokość bieżnika. Tutaj z pomocą przychodzą ograniczniki, po których możemy stwierdzić, czy element dalej może być użytkowany. Tzw. łysa guma może okazać się zabójcza na śliskiej nawierzchni.
W przypadku felg sprawa jest znacznie prostsza. Należy pamiętać o ich dobrym wyważeniu, jeśli jednak nie uczestniczyliśmy w niebezpiecznym zdarzeniu drogowym, a produkty nie są z drugiej ręki, ich stan nie powinien budzić wątpliwości.
Gdy zmieniamy opony i alufelgi z nadejściem lata lub zimy, powinniśmy pamiętać o umyciu ich i dokładnym osuszeniu przed spakowaniem do garażu czy piwnicy. Brak wentylacji w starciu z brudem, solą i opiłkami mogą źle wpłynąć na jakość materiału. To też odpowiedni moment na zastosowanie środków do konserwacji, które zapewnią dobry wygląd oraz dłuższą żywotność opon i felg. Dobrze jest przechowywać opony pionowo, by nie powodować nacisków, a zatem także odkształceń. I tak co pół roku!
Bezpieczne użytkowanie opon i felg
Wyróżniamy trzy typy opon samochodowych: letnie, zimowe i całoroczne. Te ostatnie są najmniej polecane, z racji dość drastycznych zmian jakie panują na polskich drogach między najgorętszymi, a najzimniejszymi miesiącami. Kluczowa więc jest regularna wymiana wiosną i jesienią, najlepiej nie w ostatniej chwili - jeśli na opony zimowe będziemy czekać do pierwszego śniegu, możemy liczyć się – w najlepszym przypadku – z kilkugodzinną kolejką do wulkanizatora.
Oprócz dostosowania ogumienia do warunków atmosferycznych, powinniśmy też regularnie (średnio raz w miesiącu) sprawdzać ciśnienie w oponach. Niedostatecznie napompowane koła tracą przyczepność, a co za tym idzie jazda na nich stwarza zagrożenie na drodze. Innym elementem, który powinniśmy kontrolować jest głębokość bieżnika. Tutaj z pomocą przychodzą ograniczniki, po których możemy stwierdzić, czy element dalej może być użytkowany. Tzw. łysa guma może okazać się zabójcza na śliskiej nawierzchni.
W przypadku felg sprawa jest znacznie prostsza. Należy pamiętać o ich dobrym wyważeniu, jeśli jednak nie uczestniczyliśmy w niebezpiecznym zdarzeniu drogowym, a produkty nie są z drugiej ręki, ich stan nie powinien budzić wątpliwości.
Pielęgnacja między sezonami
Gdy zmieniamy opony i alufelgi z nadejściem lata lub zimy, powinniśmy pamiętać o umyciu ich i dokładnym osuszeniu przed spakowaniem do garażu czy piwnicy. Brak wentylacji w starciu z brudem, solą i opiłkami mogą źle wpłynąć na jakość materiału. To też odpowiedni moment na zastosowanie środków do konserwacji, które zapewnią dobry wygląd oraz dłuższą żywotność opon i felg. Dobrze jest przechowywać opony pionowo, by nie powodować nacisków, a zatem także odkształceń. I tak co pół roku!